Kau Peduli Apa ?

Assalamualaikum! 

Apabila aku ada masalah, sama ada aku memilih untuk meluahkannya atau memendam rasa. Untuk lebih selamat, ada yang memilih memendamnya je. Namun, rata2 berpendapag bahawa meluahkannya akan membuatkan tekanan perasaan berkurang dan hati menjadi lebih lega. Kata Allah, setiap manusia akan sentiasa diuji. Mcm enter aku sebelum ni aku pernah update kan ? Haa so hidup kite bnyak dan penuh dgn masalah. Satu masalah selesai, akan datang lagi satu masalah. Sentiasa ada sama ada yang sudah dijangka atau yang datang secara tiba2. Sampai bila aku bleh simpan dan pendam semua masalah tu? Hmm sampai mana aku boleh bertahan untuk terus memendam rasa? Mahu tunggu jiwa aku tertekan menahan kesedihan? Hmm klau luahkan perasaan mahu luahkan dkt siapa? Dkt kawan? Dkt jiran? Boleh ke aku percaya bahawa diorang tidak akan membuka mulut menghebahkannya? Kalaupun diorang memang boleh dipercayai, sampai bila aku mahu "menyusahkan hati perut" mereka dengan masalah aku? Manusia ada had dan batasan. Ada limitasi kesabaran. Sekali , dua kali mungkin diorng mendengar dengan penuh minat dan kesungguhan. Namun kalau samapai setiap hari? Aduhai takkn lah aku tidak perasaan yang wajahnya sudah mula memparminkan riak2 bosan? 

Lalu aku hanya berfikir lebih baik luahkan perasaan aku dkat Allah itu lebih baik. Tetapi tidak salah juga klau luahkan dkt kwn kan? Hmm lebih baik bertnya dulu kot , sbb takot2 dia menjemu mendengar luahkan hati perasaan ni. Apabila jiwa aku terasa nak mengadu, apabial mulut aku mula ringan mahu meluahkan sesuatu, Allah As-Somad! Cari Allah. Allah tidak akan jemu mendengar rintihan kita. Bahkan Allah seronok , Allah gembira, Allah mengalu- alukan nya. Dia tunggu rintihan hati kite. So bagi aku , aku just nak mengurangkan luahkan hati aku ni kepada kawn2 aku hmm tapi benda yg terlalu Secret aku takkn luahkan dkt sesiapa hmm sbb aku tahu dan yakin Allah sentiasa mendengar luahan hati aku walaupun aku tidak nampak nya 


Hati adalah suatu entiti istimewa yang boleh berubah , jika ia marah, marahnya boleh kebah, jika ia di sakiti, sakitnya boleh diubati, jika ia merajuk, rajuknya boleh dipujuk, Terpulang kepada kita untuk mengawalnya. 

Ya Allah yang membolak balikkan hati manusia, tetapkanlah
Kami dalam mentaati-Nya 

Ya Allah yang mencampakkan segala jenis rasa dalam hati 
Hamba-Nya, berilah penawar hati bahagia bagi kami 
Yang berusaha untuk mendekati-Nya   




                     
                                                  SEMOGA ANDA DIRAHMATI ALLAH  :)

No comments:

Post a Comment